aventyrforsle.blogg.se

Hej och välkommen till "äventyr för SLE". Mitt namn är Henrik, jag är 22 år och kommer från Gotland. Den 25:e augusti 2014 begav jag mig ut på en långcykling från Gotland mot Nordkap. Drygt en månad senare kom jag fram. Nu befinner jag mig i Sydamerika och cyklar söderut med start ifrån Santiago, Chiles huvudstad Totalt fick vi ihop ungefär 7000 kronor till forskning om SLE. Anledningen till att jag vill samla in pengar till just SLE-forskning är för att min kusin Annie tragiskt gick bort alldeles för ung i SLE. För att öka kunskapen om sjukdomen SLE önskar jag att ni skänker pengar till Annies minnesfond på https://reumatikerforbundet.org/gava/privatpersoner/egen-insamling/ till höger finner ni "topp 5 privat" och "till minne av Annie Landergren" Vill ni läsa mer om Annie och om sjukdomen SLE så kan ni läsa hennes hemsida som hon hade.- aaanniie.wix.com/annie

Basecamp

Publicerad 2014-10-02 21:45:11 i Allmänt,

Jaha, då var jag hemma då. Hemresan gick väl inte på det absolut smidigaste sättet måste jag säga. 
Det började med att jag liftade med säkerthetsteamet för ett norskt äventyrsprogram "71 grader nord". Sen fick jag sova inne vid ett kommunhus/bio för att sedan ta bussen dagen efter. Dagen efter så skulle jag till Narvik för att ta tåget till Sverige. Men efter alla bussbyten så lyckades jag missa en buss som även var sista för kvällen men jag hittade en litauisk biljardbords-renoverare som var villig att ta med mig och cykeln nästan hela vägen till Narvik. Dagen efter fick jag cykla tre mil i spöregn för att hinna till tåget.

Det tråkiga är bara att SJ egentligen inte tillåter cyklar på tågen så jag var tvungen att packa in hela cykeln i bubbelplast. När jag klev på tåget så trodde jag att det skulle ha förbindelser hela vägen till stockholm så jag kunde ta färjan på söndagen men tydligen så var det ett banarbete som gjorde att jag var tvungen att stanna i Luleå i nästan ett dygn. På vägen till Luleå så körde tåget rätt in ett nerfallet träd som gjorde att vi blev stillastående i några timmar som inte gjorde mig något. Tillslut så gick nattåget till Stockholm med perfekt anslutning med båtbussen så efter 3.5 dygns hemresa var jag hemma.
 
7000 kronor säger Reumatikerförbundet att de fått insatt med meddelandet "sle cykel", det får vi väl vara nöjda med, kanske kommer det in mer nästa vecka också. Redan innan jag kommit fram så började jag fundera på vad nästa grej ska bli, jag har oavslutade affärer med ett berg i Ecuador som heter Chimborazo så det kan bli härnäst men det ska finansieras också.
 
Här kommer lite bilder också
Starka vindar på slutet
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra Dahlberg

Publicerad 2014-10-03 17:58:33

Bra gjort! Även jag i inspiration av din kusin har gjort insamling till SLE forskningen dock ej genom Reumatikerförbundet. Vi hade kontakt kort innan hon gick bort. Vi samtalade kring boken jag då skrev (är klar nu) om att leva med SLE som hon gärna hade velat vara med i. Hon fick aldrig chansen men jag tillägnade ett minne till henne i boken. Fantastiskt gjort for en god sak. Det är många som inspirerats av att vilja göra något. Lite färre som faktiskt gjort något. Heja dig. Hoppas du finner frid och styrka i den bedrift. Med vänlig hälsning Sandra Dahlberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela