aventyrforsle.blogg.se

Hej och välkommen till "äventyr för SLE". Mitt namn är Henrik, jag är 22 år och kommer från Gotland. Den 25:e augusti 2014 begav jag mig ut på en långcykling från Gotland mot Nordkap. Drygt en månad senare kom jag fram. Nu befinner jag mig i Sydamerika och cyklar söderut med start ifrån Santiago, Chiles huvudstad Totalt fick vi ihop ungefär 7000 kronor till forskning om SLE. Anledningen till att jag vill samla in pengar till just SLE-forskning är för att min kusin Annie tragiskt gick bort alldeles för ung i SLE. För att öka kunskapen om sjukdomen SLE önskar jag att ni skänker pengar till Annies minnesfond på https://reumatikerforbundet.org/gava/privatpersoner/egen-insamling/ till höger finner ni "topp 5 privat" och "till minne av Annie Landergren" Vill ni läsa mer om Annie och om sjukdomen SLE så kan ni läsa hennes hemsida som hon hade.- aaanniie.wix.com/annie

Kystriksveien-check. Lofoten nästa

Publicerad 2014-09-16 08:47:49 i Allmänt,

Halloj! 
Nu har jag tagit mig till Lofoten, ett fantastiskt vackert landskap är det här. Lofoten är den långa kedja med öar som sträcker sig ut från Norges kust. Jag tog en färja till Moskenes som ligger längst västerut på Lofoten ifrån Bodø och nu ska jag cykla nordöst mot Norges fastland. 
 
Innan Lofoten cyklade jag längs med en så kallad nasjonal turistveg som går längs med kusten och fjordarna ifrån Steinkjer (ca 200 km norr om Trondheim) till Bodø. Den sträckan var cirka 65 mil lång, lite längre än europavägen inne i landet men mycket finare.
 
Dock så går det lite färjor som man måste passa. Något jag hade lite oflyt med i lördags (dag 20). Jag fick först vänta i tre timmar på färjan och sen åkte jag med färjan i tre timmar tills jag var på samma ställe jag började på för att sedan åka ungefär i 20 minuter över ett litet sund.  Dag 20 blev då kortare med totalt 55 km. 
 Dag 18 och 19 blev 89 respektive 93 km och nu kommer jag inte riktigt ihåg om det hände något speciellt.  Det är lite svårt att skilja dagarna åt ibland. 
 
I söndags anlände jag i Bodø och tog nattfärjan till Moskenes. Den dagen blev det 116 km.
 
Dag 22 på Lofoten var riktigt fin och ännu finare vyer. Så den dagen blev medelhastigheten lägre men till slut kom jag upp till 92 km.
 
Nu fortsätter jag in mot Norge igen och jag räknar med ungefär 100 mil till Nordkap

Kommentarer

Postat av: Metha

Publicerad 2014-09-19 08:02:27

Har inga ord att beskriva hur stolta vi är över dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela